על "דברים טובים"

ברוכים הבאים לבלוג "דברים טובים", תמצאו פה המלצות לכל מיני דברים שיכולים לעשות את החיים טובים יותר לכולנו. נשמח לשמוע תגובות וכן לשתף את הקוראים בתוכן מעניין שיש לכם, כל עוד הוא עומד במבחן הרלוונטיות, כלומר סיקור של משהו שיכול לתרום לאיכות החיים של קוראי הבלוג.

תודה וקריאה מהנה!

חדש!!! בלוג "חמים וטעים", בלוג
מתכונים בריאים, אתם מוזמנים להציץ, להגיב ולעוץ עצות. הבלוג עדיין בתחילת הדרך אז עימכם הסליחה על דלות החומר ועל השינויים התכופים במבנהו. נשמח לקבל מאמרים על תזונה נכונה ומתכונים בליווי תמונות מעוררות תיאבון.

צור קשר

יום ראשון, 13 בדצמבר 2009

קומפוסט תולעים אדומות

בבית שלנו אוספים את הזבל למחזור. את הניירות לפח מחזור, את הבקבוקים הריקים פעם היינו זורקים לכלוב של הבקבוקים, אבל מאז שיש לנו קומפוסט אנחנו משתמשים בהם כדי לאחסן קומפוסט נוזלי משובח שנקרא גם בשם הומוס. הקומפוסט שלנו הוא קומפוסט תולעים אדומות, שמתאים לאנשים שאין להם חצר גדולה אבל עדיין רוצים להרגיש מחוברים לאיזשהו מעגל טבעי בין האדם לטבע. בשיטה הזו קליפות הירקות והפירות שלכם הופכים להיות מה שאחר כך יגרום לצמחים לצמוח גבוה יותר וחזק יותר. הדשן שנוצר נחשב איכותי במיוחד, כמובן שהוא ללא כימיקלים והא נחשב עשיר מאוד בערכים תזונתיים ומגוון ביולוגי - בקטריות מועילות ופטריות סימביוטיות.

הומוס הנו המרכיב אשר עושה את כל הבדל בין אדמה בריאה (=פורייה) לאדמה לא בריאה (=לא פורייה). ההומוס הופך את הקרקע לעמידה יותר בפני בליה, שומר עליה מאווררת, מגביר את יכולת אחזקת המים, וכמובן דואג לשחרור הדרגתי של חומרי מזון נחוצים לצמח. ההומוס הנו, לכן, חומר כזה השווה במשקלו לזהב (למעשה,יותר). הומוס תולעים הנו חומר כזה במלוא מובן המילה. במחקרים שנעשו באוניברסיטת אוהיו, ארה"ב נמצא הומוס זה עולה בערכו על כל סוג דשן אחר- כימי או ביולוגי . כמו בקומפוסט רגיל, ניתן לפזר אותו מסביב לצמחים או לטמון אותו בקרקע. ניתן גם להוסיף אותו למי ההשקיה וליצור נוזל דישון מעולה לצמחי נוי ומאכל. נוכחות הומוס התולעים בקרקע גורמת לנביטה מהירה יותר של זרעים והתפתחות מהירה ובריאה יותר של נבטים וצמחים.

מיכל הקומפוסט אינו תופס הרבה מקום ואפשר אפילו לשמור אותו בתוך הבית, למרות שאם יש מרפסת אז עדיף בחוץ, לפחות מהטעם הפסיכולוגי של לגור עם תולעים. את התולעים אנחנו מאכילים פעם ביומיים, למדנו שעבור משק הבית הקטן שלנו אנחנו מספקים להן כ-600 גרם מזון כל יומיים, וכך גם גודל אוכלוסיית התולעים נשמר קבוע. בתחתית המיכל יש פתח ניקוז דרכו מגיע "תה" הקומפוסט, שהוא חומר דישון משובח, שניתן לערבב עם מי ההשקיה ולראות תוצאות בעציצים תוך יום! הצמחים תופסים גובה וחוזק כמו פופאיי אחרי פחית של תרד.

צריך לשמור על המיכל מכוסה, גם משום שהתולעים רגישות לאור, ומעדיפות חושך ולחות, לכן על הקומפוסט עצמו אנו מניחים אריחי קרמיקה שיספקו להן תנאים נוחים. בנוסף המיכל מכוסה ברשת נגד יתושים בכדי למנוע מזבובים להטיל ביצים בתוך ערימת הקומפוסט, מה שיכול להוות מטרד מסויים. בימי הגשם אני גם מוסיף מעין לוח פלסטיק מעל אם כי אני משאיר פתוח חלקית בכדי לאפשר כניסה של אויר, אבל למנוע הצפה על ידי מי הגשם.

תמונות לדוגמא:
אני מוזג קומפוסט נוזלי לבקבוקים

מיכל הקומפוסט

ערימת הקומפוסט מלמעלה

תולעים אדומות חמודות


כעת אנחנו מציעים למכירה דשן נוזלי על מנת לאפשר לאנשים נוספים שאוהבים צמחים לתת להם את הטיפול הטוב ביותר.

בקבוק 500 מ"ל קומפוסט נוזלי ב -20 ש"ח

בקבוק 1.5 ליטר קומפוסט נוזלי ב -45 ש"ח



לפרטים ניתן ליצור אתי קשר במייל (ron_bornstein@hotmail.com) או להשאיר פרטים בתגובות ואחזור אליכם. בקרוב נתחיל למכור גם דשן מוצק, המיועד להשבחת האדמה בעציצים, ואני מקווה שבעתיד נוכל גם למכור תולעים, גרעין רבייה שיאפשר למי שמעוניין להתחיל ערימת קומפוסט משלו. אשמח גם כמובן לנסות לייעץ ולסייע בכדי שערימת הקומפוסט תצליח. עם זאת יש לזכור, אלו חיות די רגישות ולכן לפעמים הניסוי נכשל, וצריך להתחיל מחדש עם תולעים חדשות.

חשוב, אנחנו גרים ביפו ולכן רצוי שמי שמעוניין בקומפוסט יגיע לתל אביב-יפו והאיזור.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה