על "דברים טובים"

ברוכים הבאים לבלוג "דברים טובים", תמצאו פה המלצות לכל מיני דברים שיכולים לעשות את החיים טובים יותר לכולנו. נשמח לשמוע תגובות וכן לשתף את הקוראים בתוכן מעניין שיש לכם, כל עוד הוא עומד במבחן הרלוונטיות, כלומר סיקור של משהו שיכול לתרום לאיכות החיים של קוראי הבלוג.

תודה וקריאה מהנה!

חדש!!! בלוג "חמים וטעים", בלוג
מתכונים בריאים, אתם מוזמנים להציץ, להגיב ולעוץ עצות. הבלוג עדיין בתחילת הדרך אז עימכם הסליחה על דלות החומר ועל השינויים התכופים במבנהו. נשמח לקבל מאמרים על תזונה נכונה ומתכונים בליווי תמונות מעוררות תיאבון.

צור קשר

יום שישי, 25 בדצמבר 2009

התועלת שבחוסר התועלת

את הסיפור הבא תרגמתי מאנגלית. מצאתי את הסיפור באתר שעוסק בתורתו של אושו, ואני חייב להודות שאותגרתי על ידי הסיפור. בתחילה ממש נכנסתי להלם משום שלא ידעתי איך לאכול אותו, המסקנה נראתה מופרכת מן היסוד. עם זאת לאט לאט אני מבין כי המסקנה אמנם קיצונית אך היא נוגעת באמת. לעיתים קרובות אנו שואפים לדברים שמטרתם כבוד, האגו שלנו דורש ליטופים, אך לא נראה שהדבר מביא אושר כלשהו. העבודות שזוכות לתגמולים הרבים ביותר ולכבוד הרב ביותר, הרבה פעמים אינן המהנות ביותר או המועילות ביותר לאנושות. ייתכן והפתרון הוא באמת לעשות מה שטוב לנו, למצוא דרכים להתפרנס מזה, ולוותר על החלומות הגדולים לכסף, תהילה וכבוד.


לאו טזו טייל עם תלמידיו, ובמהלך טיולם הם הגיעו ליער. מאות חוטבי עצים ונגרים עמלו על כריתת העצים משום שארמון גדול היה אמור להיבנות באזור.

כמעט כל היער כבר נעלם, למעט עץ אחד, גבוה ורחב, עץ בעל אלפי ענפים - כה גדול היה שעשרת אלפים אנשים יכלו לשבת בצילו.לאו טזו ביקש מתלמידיו שיבררו מדוע עץ זה לא נכרת, בעוד סביבו היער כמעט ונעלם.

התלמידים הלכו ושאלו את הנגרים, מדוע לא כרתתם עץ זה?

הנגרים ענו, "עץ זה חסר תועלת עבורינו. לא ניתן להכין ממנו כלום. כל ענף מתפתל לכל הכיוונים ובעל אינספור בליטות. אי אפשר להכין עמודים מהעץ הזה, ולא ריהוט. עץ חסר תועלת, חבל על הזמן והאנרגיה שידרשו לכרות אותו.

התלמידים חזרו ומסרו את התשובה ללאו טזו. לאו טזו צחק בקול גדול ואמר, "היו כמו העץ הזה. אם אתם רוצים לשרוד בעולם הזה עליכם להיות חסרי תועלת ואיש לא יפגע בכם או ינסה לנצל אתכם. אם תהיו ישרים ישתמשו בכם להיות ריהוט עבור מישהו, אם תהיו יפים, ימכרו אתכם בשוק, יהפכו אתכם לסחורה. היו כמו העץ הזה, חסרי תועלת, איש לא ירצה לפגוע בכם ותוכלו לגדול ולהיות גדולים ורחבים, ולספק צל לאלפי אנשים."

ואושו אומר על הסיפור, ההיגיון של לאו טזו שונה לחלוטין מזה שלכם. הוא אומר היו אחרונים, נועו בעולם כאילו אינכם. הישארו אנונימיים, אל תשאפו להיות הראשונים, אל תהיו תחרותיים, אל תנסו להוכיח מה אתם שווים. אין צורך בכך, הישארו חסרי תועלת ותהנו מחייכם.

כמובן שהוא לא פרקטי. אבל אולי ברמה עמוקה יותר הוא כן פרקטי, משום שהחיים נועדו שתהנו ותחגגו אותם,לא שתהיו כלי בידיו של מישהו. החיים הם שיר וריקוד ולא סחורה בשוק.

לאו טזו אומר, אם תנסו להיות הכי חכמים, יעילים מאוד, שימושיים, ינצלו אתכם. תהיו פרקטיים, ומישהו ירתום אתכם למטרות שלו, העולם לא יכול להשאיר את הפרקטי לא מנוצל. לאו טזו אומר, תשכחו מכל הרעיונות האלה, הישארו נאמנים לעצמכם, היו שיר, היו אקסטזה.

מה אתם חושבים?

3 תגובות:

  1. כן, כנראה שכפי שכתבת בהקדמה לסיפור "..ייתכן והפתרון הוא באמת לעשות מה שטוב לנו ולמצוא דרכים להתפרנס מזה..". הבעיה היא שלא תמיד שני אלה עולים בקנה אחד...

    מצד שני, כתבת גם ש "...לוותר על החלומות הגדולים לכסף, תהילה וכבוד..".
    אז מה תאמר על אלה שלא ויתרו על הדברים האלה וטוענים שהם עושים מה שטוב להם וגם מתפרנסים מזה? אני יודע מה אושו היה אומר על זה, אבל מה דעתך, גורו? ;)

    השבמחק